Suomen Sponsorointi- ja Tapahtumamarkkinointi ry palkitsi Lasten Liikkeen viime vuoden vastuullisuuskampanjana.

Bisnes

40000 tuntia liikunnan iloa

13.02.2018

Liikunnan vaikutus lapsen psyykkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin on kiistaton. Iso osa suomalaisista lapsista liikkuu kuitenkin liian vähän.

Lasten Liike on Olympiakomitean, koulujen, yritysten ja järjestöjen yhteinen ponnistus alakouluikäisten lasten liikunnan lisäämiseksi. Lasten Liike -kerhot aloittivat toimintansa viime syksynä 50 paikkakunnalla ympäri Suomen. Unilever tukee Omo-brändinsä kautta hanketta, joka haluaa antaa jokaiselle lapselle harrastusmahdollisuuden. 

– Omon Lika on hyväksi -mission mukaisesti haluamme tukea lasten kehitystä ja Suomen isoimpana pesuainebrändinä tunnemme suomalaiset perheet. Haluamme rohkaista lapsia liikkumaan ja vanhempia olemaan välittämättä tahroista. Vastuullisuus on myös Unileverin toiminnan lähtökohtana. Haluamme tehdä kestävän kehityksen mukaisesta elämästä arkipäivää, kertoo Unileverin markkinointipäällikkö Eeva-Leena Tiainen


Liikunnallinen elämäntapa opitaan lapsena 

Yli sadassa koulussa toimivissa Lasten Liike -kerhoissa liikutaan monipuolisesti. Toiminnalla halutaan ehkäistä lasten yksinäisiä iltapäiviä tutussa kouluympäristössä. Kerhoihin tavoitellaan ensisijaisesti lapsia, joilla ei muuten ole mahdollisuutta harrastustoimintaan.

– Haluamme hyödyntää olemassa olevia rakenteita. Urheiluseurat, yhdistykset ja järjestöt ovat kätemme kentällä. Toimintaa pyörittävät aluejärjestöt, jotka tekevät alueelliset päätökset kerhoista. Viime vuonna ylitimme reippaasti tavoitteemme ja saimme 190 kerhoa pystyyn – se tarkoittaa yli 3000:a kerhoissa liikkuvaa lasta! Tavoitteenamme on tuplata kerhojen määrä ensi lukuvuonna. Avaamme tänä vuonna lisäksi ilmaisen palvelupaketin kerhotoimijoiden avuksi. Näin tuemme kerhojen perustamista resursseista huolimatta, sanoo Lasten Liikkeen projektipäällikkö Carita Riutta Olympiakomiteasta.


Matalan kynnyksen toimintaa

Yli 70 % alakoululaisista jää koulupäivän yhteydessä järjestettävän liikunnallisen kerhotoiminnan ulkopuolelle, vaikka kiinnostusta olisikin. Mitä asialle pitäisi tehdä?

– Olemme jo pitkään kampanjoineet lian ja liikkumisen puolesta, mutta tiedämme, että harrastuskustannukset ovat korkeita, älylaitteet kiehtovat, eikä paikallisesti kerhoja kenties ole lainkaan. Tässä hienossa hankkeessa lapset pääsevät matalalla kynnyksellä ohjatun liikunnan pariin. Olemme saaneet paljon kiitosta siitä, että tuemme nimenomaan pieniä paikkakuntia, Tiainen kommentoi.

Lasten Liikkeen taustavoimat puhaltavat Riutan mukaan yhteen hiileen.

– Kyseessä ei ole vain rahallinen tuki, vaan teemme tiivistä yhteistyötä. Unelmamme on, että kaikilla lapsilla olisi liikuntaharrastus. Me iloitsemme siitä, että paikalliset toimijat saavat laadukasta toimintaa alueelleen ja lapset pääsevät liikkumaan.

Teksti: Kati Keturi


Unilever

  • Valmistaa päivittäistavaroita, tuotemerkit mm. Omo, Dove, Turun Sinappia ja Ingman
  • Valittu 15 vuoden aikana 13 kertaa Dow Jones Sustainability Indexissä oman toimialansa vastuullisimmaksi yritykseksi.
  • Tavoitteena mm. hiilipositiivinen kädenjälki vuoteen 2030 mennessä.


www.unilever.com

Unilever

Unilever toimii maailmanaajuisesti, ja myy päivittäistavaratuotteita Tavoitteenamme on tehdä kestävän kehityksen mukaisesta elämisestä arkipäivää.
Yrityksen verkkosivut