Asiakkaan olosuhteet on tärkeää saada kuntoon, ja energiaa on osattava käyttää järkevästi, kertoo Energiatehokkuuspalveluiden päällikkö Erika Salmenvaara (kuvassa keskellä).

Bisnes

Helenin uudet palvelut mahdollistavat asumisen energiatehokkuuden parantamisen kaikkialla Suomessa

06.05.2019

Helen tarjoaa taloyhtiöille uusia palveluita, jotka mahdollistavat energiatehokkuuden parantamisen kustannustehokkaasti. Palvelut auttavat myös pienentämään lämmityksestä aiheutuvia ympäristövaikutuksia.

Uudenlaiset energiatehokkuuspalvelut ovat nyt helposti ja edullisesti jokaisen suomalaisen taloyhtiön ulottuvilla. Valtakunnallisessa Kiinteistövahti-palvelussa asiakkaat saavat mitattua tietoa kiinteistön sisäolosuhteista: asuntojen lämpötilasta ja kosteudesta. Mittaustieto auttaa optimoimaan kiinteistön lämmitysjärjestelmää, parantamaan asumismukavuutta sekä vähentämään lämmityksestä aiheutuvia ympäristövaikutuksia. Lämpötilaoptimoinnin avulla taloyhtiöt voivat säästää energiakustannuksissa keskimäärin 5 %. Kosteusvahti puolestaan auttaa puuttumaan ajoissa mahdollisiin kosteusongelmiin.

– Tavoitteenamme kaukolämmön kehittämisessä on, että energiatehokkuuspalvelut ovat saatavilla mahdollisimman laajasti. Tulevaisuuden älykkäässä energiajärjestelmässä taloyhtiöt ovat merkittävä osa energiajärjestelmän ohjausta: ne toimivat lämpövarastoina sekä energiajärjestelmän tasapainottajina, ja samalla hyötyvät siitä myös itse, sanoo johtaja Marko Riipinen Helenistä.

Helen on jo aiemmin käynnistänyt Helsingin kaupungin vuokra-asuntojen, Hekan, kanssa laajan energiatehokkuushankkeen, jossa hyödynnetään vastaavaa IoT-ratkaisua vuokra-asuntojen lämmityksen energiatehokkuuden parantamiseen ja asuntojen lämpötilojen optimointiin. Hankkeessa on mukana noin 50 000 asuntoa ja yhteensä yli 90 000 asukasta. Hankkeen tulokset ovat olleet hyvin positiivisia.


Kaukolämpöä ja energiadatan hyödyntämistä kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa

Helen kehittää kaukolämpöä sekä energiadatan hyödyntämiseen ja asumisolosuhteiden parantamiseen liittyviä palveluita yhdessä asiakkaiden kanssa. Kehitykseen on osallistunut useita taloyhtiöitä ja isännöitsijöitä sekä valtakunnallisesti Suomen suurimpia kiinteistönomistajia. Asiakkaiden palaute vahvistaa palveluiden kuvatut hyödyt. Jatkokehityksessä panostetaan tunnistamaan erilaisten käyttäjien tarpeet entistäkin paremmin, jotta energiatehokkuutta voidaan toteuttaa mahdollisimman laaja-alaisesti.

Kiinteistövahti-palvelun ohella kaukolämpö uudistuu myös älykkäiden lämmönjakokeskusten kautta: ohjattavat älykkäät lämmönvaihtimet yleistyvät nopeasti, mikä lisää entisestään mahdollisuuksia taloyhtiöiden energiatehokkuuden parantamiseen. Samalla ne mahdollistavat lämmön kulutusjouston, lämmöntuotannon optimoinnin ja päästöjen vähentämisen suuressa mittakaavassa.

Kaukolämpö on Suomen suosituin lämmitysmuoto, ja Helsingin kiinteistöistä yli 90 prosenttia on kaukolämmityksen piirissä. Kaukolämmitetyissä kerrostaloissa asuu yli 500 000 helsinkiläistä ja 2,8 miljoonaa suomalaista. Älykäs järjestelmä varmistaa energiatehokkaan asumisen.

– Asiakkaan olosuhteet on tärkeää saada kuntoon, ja energiaa on osattava käyttää järkevästi. Paras lopputulos syntyy, kun energiayhtiö, kiinteistö ja asukkaat toimivat yhdessä, yhteisen tavoitteen eteen, Energiatehokkuuspalveluiden päällikkö Erika Salmenvaara kertoo.  Teksti: Timo Mansikka-Aho


helen.fi/kiinteistövahti

helen.fi/älykäs-lämmönjakokeskus

HELEN

Helen Oy on vuonna 1909 perustettu yksi Suomen suurimmista energia-alan yrityksistä. Helen myy sähköä eri puolille Suomea sekä kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä Helsingissä.
Yrityksen verkkosivut