Kansainväliset tutkimukset ovat vahvistaneet käsitystä maitotuotteiden myönteisistä terveysvaikutuksista mm. painonhallintaan ja tyypin 2 diabeteksen ehkäisyyn.

Kuluttajalle

Maitotuotteissa on paljon ravintoaineita

09.05.2019

Maito ja maitotuotteet ovat monipuolisia ravintoaineiden lähteitä. Niissä on proteiinia ja paljon muitakin ravintoaineita kuten B-ryhmän vitamiineja: erityisesti riboflaviinia ja B12-vitamiinia, kalsiumia, jodia, sinkkiä ja magnesiumia. Moniin nestemäisiin maitotuotteisiin on lisätty D-vitamiinia. Tämä on parantanut suomalaisten D-vitamiinin saantia. 

Kansainväliset tutkimukset ovat vahvistaneet käsitystä maitotuotteiden myönteisistä terveysvaikutuksista mm. painonhallintaan ja tyypin 2 diabeteksen ehkäisyyn.


On mistä valita

Maitoa, piimää, jogurttia, viiliä, rahkaa, juustoa, maitokahvia, kaakaota, smoothieta... Valikoima on laaja ja monipuolinen. Siitä on helppo valita joka makuun. On luomua, eri rasvapitoisuuksia, laktoosittomia. Nauti maitotuotteita joka päivä kolme annosta.

Maito tai piimä sopii ruokajuomaksi ja samettinen jogurtti on oivallista aamu- tai välipalalle. Kokeile ranskalaiseen tapaan pala juustoa jälkiruuaksi, ja hampaasi kiittävät. 

Arkeen kannattaa valita vähärasvaiset ja rasvattomat, maustamattomat tuotteet. Täyteläisemmät tuotteet ovat oivallisia juhlaan.


Suomalaiset ravitsemussuositukset suosittelevat 5-6 desilitraa nestemäisiä maitotuotteita ja 2-3 viipaletta juustoa päivässä. Suositukset pohjautuvat puolueettomiin tieteellisiin tutkimuksiin. Maitotuotteet kannattaa ottaa tavaksi!


Maito ja Terveys ry on viestinyt maidon merkityksestä suomalaisten ravitsemuksessa jo yli 60 vuotta. Lue lisää maitojaterveys.fi

Maito ja Terveys ry

Maito ja Terveys ry on maidon ja maitovalmisteiden tutkitun ravitsemustiedon kokoaja, viestijä ja toimija, alan asiantuntijaorganisaatio.
Yrityksen verkkosivut