Bisnes

Noin 12 miljoonaa leikattua salaattia ja 2 miljoonaa ruukkuyrttiä vuodessa

11.09.2019

Pohjois-Satakunnassa, Honkajoella päämajaansa pitävä Honka Holding on kasvihuoneviljelyn asiantuntija. 

Yli 30 vuotta sitten Honkatarhojen perustaja, puutarhuri Timo Rapila perusti ensimmäisen laatuaan olevan kasvihuoneen, jossa viljeltiin kasvihuonekurkkuja. Honkajoen lähistöllä sijaitsevasta kansallispuistosta löytyi raikkaan veden lähde, jonka virkistävällä tuella toiminta lähtikin heti vauhtiin. 

– Innovatiivisuus on yrityksen selkärangassa. Rapila oli ensimmäisiä, joka ymmärsi valoviljelyn tärkeän merkityksen. Tällöin kasvihuonetta ei tarvinnut sulkea pimeiden talvikuukausien ajaksi. Hän halusi myös heti lähteä kasvattamaan yrityksen toimintaa ja vuonna 1998 alkoikin salaattien ja yrttien viljely. Tuotteidemme suosiolle ei näy loppua: kasvissyönti on lisääntynyt jatkuvasti, leikatun jääsalaatin kysyntä kasvaa edelleen ja panostamme monipuoliseen yrttivalikoimaan, kertoo Honka Holdingin toimitusjohtaja Tomi Levonen. 

Honka Holding yhtiönä pitää sisällään niin Kyröntarhat Oy:n, Honkatarhat Oy:n kuin Mykora Oy:nkin. Sen valikoimiin kuuluvat ensiluokkaiset yrtit, salaatit sekä herkkusienet. Yrityksen tuotemerkkejä ovat tunnistettavat Vihreäkeiju ja Champ. Salaatteja ja yrttejä viljellään yhteensä yli 6,5 hehtaarin pinta-alalla. Tuotannosta syntyvät kasvijätteet menevät kierrätyksenä jatkokäyttöön.  

– Honkatarhojen salaatit kasvavat Kirkkokallion energiapuistossa, jota pidetään kiertotalouden edelläkävijänä. Alueen biokaasulaitos käsittelee vuosittain kymmeniä miljoonia kiloja jätettä, joka jalostetaan sitten uudelleen kiertotaloudessa bioenergiaksi. Kaikki hyödynnettävä käytetään tavalla tai toisella. Tuotannossa käyttämämme automaatio on varmasti yksi tämän maan kehittyneimpiä ja yrityksenä pyrimmekin koko ajan uudistumaan. Mykoran sienimö on jo itsessään ainutlaatuinen, eikä vastaavaa löydy Suomesta. Jokaisessa yrityksessä on ammattilainen vetämässä toimintaa. Se takaa, että kokonaisuus vastaa niin lupauksiamme kuin asiakkaiden odotuksiakin, Levonen toteaa. 


Luonnon omaa taikavoimaa ympäri vuoden

Honka Holdingin arvomaailma pohjautuu puhtaisiin ja kotimaisiin raaka-aineisiin. Suurin osa raaka-aineista, esimerkiksi lannoitteet, siemenet ja pakkausmateriaalit tulevat kotimaisilta toimijoilta. Kuluttajien tuleekin Levosen mukaan voida luottaa siihen, että heidän ostamansa tuotteet ovat turvallisia ja ensiluokkaisia. Niin raaka-aineiden kuin tuotteidenkin laatu varmistetaan aina huolellisesti ennen käyttöä. 

– Viljelyssä käytämme biologista torjuntaa, kuten kirvasääskiä. Ammattitaitoinen henkilökuntamme pitää hyvän huolen siitä, että tuotteet ovat aina puhtaita, siistejä sekä houkuttelevia. Kasvihuoneiden toiminta on nykyään toki pitkälti automatisoitua, mutta ihmisen läsnäolo on joka tapauksessa edelleen välttämätöntä kasvihuoneilla. 

Yrityksen toiminta onkin edelleen ihmisvetoista. Henkilökunnan panos on toimitusjohtajan mukaan olennaisen tärkeä. Honkatarhoilla kone pakkaa jääsalaatit, mutta se leikataan kuitenkin käsin. Käsin pakataan myös yli 10 000 yrttiä päivässä. Honkatarhojen pihasta lähtee ympäri vuoden joka päivä liikkeelle rekka, joka sisältää luonnon omaa taikavoimaa eli noin 40 000 pakettia salaattia. 

– Tuotantotapamme on erittäin tehokas, jolloin pystymme vastaamaan kaikenkokoiseen kysyntään, pienestä suurempaan. Haluan toiminnassamme myös varmistaa, että jokainen henkilöstöstämme tulee hyvällä mielellä töihin ja lähtee täältä tyytyväisenä työpäivän jälkeen kotiin. Haluamme, että henkilökuntamme viihtyy meillä ja näin taata hyvän työilmapiirin kaikille. Heillä on valtavan iso merkitys kokonaisuuden kannalta, Levonen kiittelee. 


Jatkuvaa kehitystyötä

Honka Holdingissa tehdään jatkuvaa kehitystyötä – kuten etsitään uusia lajikkeita, tutkitaan markkinoita ja kehitetään teknologiaa alati muuttuviin tarpeisiin. Pitkäjänteinen kehitystyö ja tuotekokeilu vaatii kärsivällisyyttä sekä viljelyssä että markkinatestauksessa. Ruukkusalaatista ollaan Levosen mukaan tällä hetkellä siirtymässä melkein kokonaan leikattuun jääsalaattiin sen ekologisuuden takia. Yrtteihin taas panostetaan niiden jatkuvasti kasvavan suosion takia.

– Pyrimme aina tekemään ekologisia ja kestäviä päätöksiä, mitä ikinä sitten teemmekin. Näin pystymme aina seisomaan sanojemme takana ja tuotteen laatu ja puhtaus on huippuluokkaa.


Teksti: Kati Keturi