Kuluttajalle

Nyt syömään!

29.11.2019

Yleisen elämänrytmin kiihtyminen, työaikojen muuttuminen epäsäännöllisemmiksi sekä väestön ikääntyminen ovat esimerkkejä megatrendeistä, jotka ovat omalta osaltaan myötävaikuttaneet ruokailun epäsäännöllisyyteen. Samaan aikaan keskustelu perheen yhteisten ruokailuaikojen tarpeellisuudesta ja aterioinnin sosiaalisesta merkityksestä kiihtyy. 

– Ateriakuljetukset kotiin ovat olleet pääasiassa kunnallisten hoivapalvelujen käyttämä toimintamalli, kertoo Menumat Oy:n myyntijohtaja Jaana Korkeila-Långsjö. 

– Nyt myös yksityisellä sektorilla on havahduttu perille toimitettujen, laadukkaiden valmisaterioiden hyötyihin. 

Korkeila-Långsjö viittaa toisaalta yritysmaailmaan, jossa työnteko kulkee yhä useammalla toimialalla perinteisestä virka-aikamallista poispäin. Työntekijöiden ruokahuollon järjestäminen on yksi merkittävistä kilpailutekijöistä, niin työn tuottavuuden kuin työvoiman houkuttelemisenkin näkökulmasta. 

Toisaalta yhä useampi yksityishenkilö ja perhe on havahtunut helposti valmistettavan ja aina saatavilla olevan aterian tuomiin etuihin. Aikaa säästyy harrastuksiin ja kodista huolehtimiseen, ja yhteiset ateriahetket pystytään varmistamaan myös keskellä kiivaimpia ruuhkavuosia. 

Menumat tuottaa niin julkiselle kuin yksityisellekin sektorille ateriapalveluja, jotka mahdollistavat kunnollisen aterian kaikissa elämän vaiheissa. 

– Me tarjoamme yhteiskunnalle palvelutuotteen, johon ihmisellä itsellään on itsemääräämisoikeus, toteaa toimitusjohtaja Kenneth Selén. – Toimitusketjumme varmistaa, että ruoka on aina tuoretta, ja sen lämmitys helppoa. 

Kyse ei ole yksittäisten aterioiden päivittäisestä kuljettamisesta koteihin ja työpaikoille, sen mukaan mitä keskuskeittiö minäkin päivänä sattuu valmistamaan. Menumatin asiakas saa halutessaan käyttöönsä kätevän palvelulaitteen, jossa 18 ateriaa säilyy pakastettuina. 

– Palvelulaitteessa on kiertoilmauuni, joka tietää, kuinka kauan eri aterioita on lämmitettävä. Näin se sopii ikäihmisille erittäin hyvin, Jaana Korkeila-Långsjö sanoo. – Palvelumme mahdollistaa omien mieliruokien nauttimisen, oman aikataulun ja elämänrytmin mukaisesti. 

Asiakas voi itse valita laitteeseen ateriat yli 70 vaihtoehdon listalta. Täydennykset tehdään kahden viikon välein. Näin Menumatin palvelumalli on myös huomattavasti ympäristöystävällisempi kuin jokapäiväiset yhden aterian toimitukset. 

Kenneth Selén korostaa, että olennaisinta on kuitenkin se, että kotona ja työpaikoilla on aina saatavilla kunnon ruokaa. 

– Annoksemme ovat reilun kokoisia, ja valmistuksessa menemme maku edellä. Proteiinit ja muut ravintosisällöt on suunniteltu tarkasti, niin että jokainen ateria maistuu hyvältä ja auttaa jaksamaan. 

Teksti: Timo Mansikka-aho