Kuvat: Ford

Kuluttajalle

Seuraava askel kohti autonomiaa

22.10.2018

Fordin ensimmäistä täysin autonomista autoa joudutaan odottamaan vielä kolmisen vuotta, mutta uusi Focus todistaa avustavien teknologioiden tason olevan jo lähellä. 

Ensimmäinen Ford Focus tuotiin markkinoille 20 vuotta sitten. Tämän vuoden malli – neljännen sukupolven Focus – näyttää, kuinka pojasta on polvi jälleen parantunut. Jos uusi Focus on ulkonäkönsä puolesta ainutlaatuinen, se on vielä pientä verrattuna sisäisiin muutoksiin.

Fordin viestintäpäällikkö Tarja Hammarberg kertoo, että yhtiö on ollut alan kehitystyön edelläkävijä jo pitkään. Vuonna 2021 markkinoille tuotava täysin autonominen auto on eräänlainen virstanpylväs pitkälle prosessille, jonka tarkoituksena on ollut ajokokemuksen jatkuva parantaminen uusien, erityisesti mobiiliteknologioiden avulla.

– Turvallisuus ja taloudellisuus ovat perinteisiä kehitystyön ajureita, ja uusi Focus tarjoaa merkittäviä edistysaskeleita myös näillä osa-alueilla. Tämän lisäksi huomiota on kiinnitetty esimerkiksi ajo- ja matkustusmukavuuteen, tyyliseikkoja tietysti unohtamatta.


Älykkäät teknologiat kuljettajan apuna ja ilona 

Tuotepäällikkö Dino Singh nostaa esiin muutaman konkreettisen yksityiskohdan.

– Uuden Focuksen vakiovarustelu on nostettu poikkeuksellisen kattavalle tasolle. 8-tuumainen kosketusvärinäyttö ja navigaattori ovat esimerkkejä varusteista, joita ei ainakaan tämän kokoluokan kulkupeleissä ole totuttu löytämään vakiona. Focus on ensimmäinen Ford-malli, jossa SYNC3-tietoviihdejärjestelmä on suomenkielinen ja tottelee suomenkielistä ääniohjausta.

Teknologisten edistysaskeleiden lista on pitkä ja vakuuttava. Rimaa on nostettu koko ajan korkeammalle.

– Autossa on pysäköintitutkat edessä ja takana. Aktiivinen vakionopeuden säädin on älykäs versio, joka mukauttaa nopeuden edellä ajavaan autoon. Ruuhka-avustintoiminnon ansiosta uusi Focus pystyy jopa pysähtymään muun liikenteen sitä edellyttäessä, ja lähtemään taas liikkeelle, kun tilanne sallii. Ajolinja-avustin keskittää auton kaistamerkintöjen väliin, ei pelkästään hälytä viivan päälle ajettaessa. 

Turvallisuutta lisäämään on kehitetty monia uusia ratkaisuja. Focuksesta löytyy mm. liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, ja törmäyksen­estoavustin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella varoittaa törmäysvaarasta. Järjestelmä voi jopa jarruttaa automaattisesti, jos kuljettaja ei ehdi reagoimaan tilanteeseen ajoissa.

Uusi Focus ottaa sujuvasti huomioon myös ne, ketkä kammoavat tiukkaa taskuparkkeerausta. Automatiikka hoitaa homman tässäkin tilanteessa.

– Automaattivaihteisiin Focuksiin on saatavilla automaattinen pysäköintiavustin, Singh kertoo. – Sen avulla auto pysäköi itsensä ruutuun täysin automaattisesti, yhtä nappia painamalla.

Siinä on kokoelma toimintoja, jotka jo hipovat autonomisuutta. Dino Singh korostaa kuitenkin kuljettajan vastuuta – edistyksellinen teknologia ei anna lupaa keskittyä tien päällä mihinkään muuhun kuin ajamiseen.


Mobiilit teknologiat entistä isommassa roolissa

Mobilisaatio on tullut jäädäkseen myös autoihin – erilaiset käyttöä helpottavat applikaatiot ja niiden ympärille rakennettavat ratkaisut lisääntyvät kiihtyvää vauhtia. Uudessa Focuksessa on integroitu FordPass Connect -modeemi, jonka linkittäminen FordPass -mobiilisovellukseen mahdollistaa monia etätoimintoja kuten ovien lukituksen, polttoainemäärän tarkistuksen, lähimmän Ford-liikkeen löytämisen tai auton paikallistamisen. 

Autojen kehittyminen kohti autonomiaa jatkuu kiivaana, ja edistykselliset teknologiat tarjoavat yhä parempia alustoja uusille innovaatioille. Tarja Hammarberg huomauttaa, että missään ratkaisussa ei ole kyse itsetarkoituksesta, vaan kaikki työ tehdään puhtaasti asiakkaan näkökulmasta, ajokokemuksen ja asiakastyytyväisyyden parantamiseksi entisestään.

– Täysin uutta Focusta kehitettäessä tehtiin yhteistyötä asiakkaiden kanssa enemmän kuin koskaan ennen. Halusimme varmistaa kaikilta osin, että mukaan otettavat ratkaisut ovat sekä helppokäyttöisiä että hyödyllisiä. Kehitystyö oli perinpohjaista ja sen ansiosta uudesta Focuksesta saatiin ajo- ja matkustuskokemukseltaan kaikkien aikojen luottamusta herättävin, intuitiivisin sekä palkitsevin Ford-malli, ja yksi Euroopan keskikokoisten perheautojen kärkituotteista. Teksti: Timo Mansikka-Aho

www.ford.fi

Ford

Ford Motor Company on globaali yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Lisäksi yhtiö tarjoaa rahoituspalveluita Ford Motor Credit Companyn kautta ja tavoittelee johtavia asemia sähkötoimisissa ratkaisuissa, autonomisissa autoissa ja mobiliteettiratkaisuissa. Ford työllistää noin 203 000 henkilöä ympäri maailmaa. Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 52 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 16 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 8 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 – samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.
Yrityksen verkkosivut