Bisnes

Suomalainen kuitu palvelee kestävää kehitystä

13.05.2016

Materiaalituotannon kehittäminen ympäristöystävälliseksi on myyntivaltti kiristyvässä kilpailussa.

Walki valmistaa kotimaan ja maailman markkinoille energiaystävällisiä pakkausmateriaaleja ja kuidusta jalostettuja eristemateriaaleja. 85-vuotiaan Walkin pääkonttori on Espoossa, ja sillä on tehtaat Valkeakoskella ja Pietarsaaressa. Muut kahdeksan tehdasta sijaitsevat eri puolilla maailmaa.

Suomen tehtaisiin investointi on ollut Walkissa strateginen valinta. Valkeakosken tehtaalla avataan huhtikuussa toinen tuotantolinja monikerroslaminaatin tuotantoon. Pietarsaaren tehtaalla on normaalin tuotannon lisäksi Walkin tieteellinen tutkimus- ja tuotekehitysyksikkö pilottihankkeille.

Investointi Suomeen kannattaa. Meillä on kemian- ja materiaalitekniikan osaajat täällä, toimitusjohtaja Leif Frilund kehuu.


Kolme kertaa tehokkaampia lämpöeristeitä talotekniikkaan

Walkin rakennusteollisuudelle kehittämät kuitua sisältävät eristepinnoitteet valmistetaan pääosin ekstruusiolla, eli pursotus- ja pinnoitustekniikalla. Tuotettua laminaattimateriaalia käytetään talotekniikan ja korjausrakentamisen eristeosissa muun muassa nolla- ja matalaenergiataloissa.

Resurssitehokkuudella, eli tavallista vähemmällä materiaalilla, saadaan entistä tehokkaampia ratkaisuja, kuten energiansäästöä ja lisää asuinpinta-alaa.

Viimeisin kuituinnovaatio on kosteuskontrolloija. Ohut pinnoitettu kuitumateriaali pitää ulkoa tulevan kosteuden loitolla, ja sisätiloista kosteus vapautuu kuidun kautta ulospäin.

– Energiankulutuksesta 41 prosenttia menee asunnon lämmittämiseen ja kulutukseen. Terveesti hengittävä talo on turvallinen asua, Frilund kertoo.


Asiakas määrittelee askeleet

Walkin vahvuudet perustuvat kolmeen tukijalkaan: työntekijöiden vahvaan tietotaitoon, tehokkaisiin ja valvottuihin prosesseihin, jotka ulottuvat tilauksesta tuotteen perille vientiin sekä asiakkaan toiveiden kuunteluun ja yhteistyössä tehtävään tuotekehitykseen.

– Asiakas on aina ollut meidän tuotantoprosesseissamme ja innovaatioissamme keskeisessä roolissa. Asiakas itseasiassa ohjaa toimintojamme ja Walkin osaajat ovat kehittäjinä, Frilund kuvaa.

Asiakkaan kuuntelu herkällä korvalla on kannattanut. Vuoden 2015 liikevaihto kasvoi kuusi prosenttia edellisvuodesta, ja se on vientiyritykselle mukava nousu.

Teksti: Anna Hurmalainen Kuva: Walki Oy

Walki Oy

5 ways to fight climate change
Yrityksen verkkosivut