Petri Hollmén kannustaa yrityksiä ottamaan tapahtumat mitattavaksi osaksi yrityksen digitaalista asiakaspolkua.

Bisnes

Tapahtumat mitattavaksi osaksi asiakkaan digitaalista jalanjälkeä

02.05.2019

Siinä missä yritysten verkkomarkkinointi on strategisesti suunniteltua ja mitattavaa toimintaa, tapahtumamarkkinointiin suhtaudutaan usein suurpiirteisemmin. Tämän päivän automaatiotyökalujen avulla tapahtumat ja niistä saatava tieto voivat olla yhtä tärkeä ja tuottava osa yrityksen myyntiä ja markkinointia. 

Tapahtumamarkkinointiin käytetään paljon rahaa, joten siitä pitää saada myös mitattavia tuloksia. Myös tapahtumista kerättävä tieto tulee ottaa nykyistäkin tehokkaammin hyötykäyttöön ja analytiikan piiriin.

Tapahtumien hallintapalvelun kehittämiseen erikoistuneen Lyyti Oy:n toimitusjohtaja Petri Hollmén vertaa tapahtumamarkkinointia verkkokauppaan. – Kun asioit verkkokaupassa, polkusi sinne tiedetään tarkalleen verkkoanalytiikan avulla. Lisäksi analytiikka kertoo, mitä ostit tai jätit ostamatta, kuinka usein käyt verkkokaupassa ja niin edelleen. 

– Yritykset voivat hyödyntää tapahtumia markkinoinnissaan samalla tavalla. Jos markkinoinnin sisällöillä, webinaareilla, uutiskirjeillä ja blogeilla herätetty kiinnostus johtaa asiakkaan ilmoittautumaan tapahtumaan, olisi järjetöntä hukata tieto siitä, miten asiakas käyttäytyy ostoputkessa ja itse tapahtumassa tai mikä vaikutus tapahtumalla oli asiakaspolussa, Hollmén puhahtaa.  


Tapahtumadata mukaan markkinoinnin automaatioon

Lyytin tapahtumanhallintajärjestelmä integroituu maailman johtaviin markkinointi- ja myyntijärjestelmiin kuten Salesforceen, HubSpotiin ja MS Dynamicsiin. 

Tapahtumat saadaan näin osaksi digitaalista asiakaspolkua, jolloin yksittäisen osallistujan aktiivisuutta voidaan seurata tarkemmin ennen tapahtumaa, sen aikana ja sen jälkeen. 

Lyyti kerää automaatiojärjestelmiin tietoa muun muassa siitä, osallistuiko ilmoittautunut henkilö tapahtumaan ja miten hän on käyttäytynyt tapahtumaviestintäketjussa. 

– Tämä tieto vaikuttaa siihen, miten kontaktia lähdetään hoitamaan ja jatkojalostamaan eteenpäin. Tapahtumaan osallistuminen voidaan pisteyttää samaan tapaan kuin mikä tahansa muu digitaalinen markkinoinnin sisältö, Hollmén havainnollistaa. Teksti: Eila Lokka


www.lyyti.com

Lyyti

Lyyti on kohtaamisten ja tapahtumien organisointiin tarkoitetun Lyyti-palvelun kehittänyt kasvuyritys. Lyyti palkittiin vuonna 2018 Valtakunnallisella Yrittäjäpalkinnolla. Yritys työllistää 42 henkeä Suomessa sekä kymmenisen henkeä toimipisteissä Tukholmassa, Pariisissa ja Amsterdamissa.
Yrityksen verkkosivut