Oona Tolppanen

Kuluttajalle

Terve ja vahva minä!

23.03.2016

Miksi laiminlöisimme hyvinvointiamme jos saamme itse valita elämmekö energistä ja tervettä elämää vai kannammeko suurta ylipainoa, elintapasairauksia ja huonoa fiilistä mukanamme läpi elämän? Tähän kysymykseen jokainen tietää oikean vastauksen, mutta vain harva seisoo oikean vastauksen takana.


Terveyden ja hyvinvoinnin ylläpidosta tulee usein valtaväestölle mieleen rankka ja epämiellyttävä liikunta ja niukka ruokavalio, mutta totuus on jotain ihan muuta.

Meidän on jostain syystä vaikea löytää tasapainoa ja kultaista keskitietä hyvinvoinnille.
Kaikki tänne heti ajattelu ei ole oikotie terveyteen eikä oikeastaan mihinkään muuhunkaan. Nettivalmennus, joka lupaa kovinta kesäkuntoa, muutaman sadan kalorin ruokavaliolla ja tupla määrällä harjoituksia lyhyessä ajassa, tuskin tuo kenellekään sitä onnea mitä alunperin ostohetkellä mietimme. Fakta on se, että kukaan ei jaksa elää elämää ruokavalion tai treeniaikojen ehdoilla vaan elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita. Paras ja varmin tapa hyvään ja terveeseen elämään onkin jokaisen löydettävä itse, eikä se usein löydy käden käänteessä vaan matkaa voi joutua kulkemaan jopa vuosia kunnes tasapaino löytyy.

Mistä meidän pitäisi sitten aloittaa? Kokonaisvaltainen hyvinvointi koostuu hyvistä sosiaalisista suhteista, harrastuksista, työstä, josta pidämme sekä tietenkin terveellisestä ruokavaliosta, liikunnasta ja levosta. Jos jokin näistä tukipilareista sortuu se usein vaikuttaa vahvasti kokonaisuuteen. Sen takia tärkein olisi pitää jokaisesta osa-alueesta huoli ja aloittaa tarkastelemalla näitä kaikkia, jos joku pilari uupuu niin sen työstäminen on aloitettava ensimmäiseksi.
Ruokavalion ei tarvitse olla yksitoikkosta ja niukkaa, vaan päinvastoin! Suosikaa värejä kasviksiin sekä monipuolisuutta kokonaisuuteen. Välttäkää prosessoitua ruokaa ja nauttikaa ruuan aidoista aromeista ja tuoreudesta. Ruoka kannattaa aina valmistaa sekä maustaa itse!

Liiku oman hyvinvoinnin ja terveyden takia. Liikunta voi olla tanssia, pallopelejä, hyötyliikuntaa, kunhan liikkuu monipuolisesti. Elimistömme adaptoituu helposti samanlaiselle ärsykkeelle emmekä saa liikunnasta enää yhtä hyvää hyötyä, jos toistamme aina samoilla lihaksilla samoja liikkeitä. Meidät on luotu liikkumaan eri tavoilla, tahdissa ja eri lihaksilla, niin miksi emme hyödyntäisi koko kapasiteettiamme. Liikkuvuutta, voimaa, tasapainoa ja silmä-käsi-koordinaatiota jos saamme mahtumaan viikkoomme niin elimistömme suorituskyky on huipussaan! Usein myös perheen tai ystävien kanssa liikkuminen on kaikkein hauskinta eikä silloin edes huomaa liikkuvansa tai jos tykkää liikkua yksin on liikunta parasta “omaa aikaa”, mitä jokainen meistä välillä tarvitsee.

Muistakaa myös levätä ja rentoutua. Elämää ei saa suorittaa vaan jokaisesta hetkestä pitää nauttia. Ei mietitä liikaa eilistä ja huomista vaan yritetään parhaamme elää tässä hetkessä. Niin myös mielemme rentoutuu ja voi hyvin.


Oona Tolppanen

Lisää vinkkejäni hyvinvointiin sekä ajatusmaailmaani sekä arvoja löydät uudesta
kirjastani Fitoona – Terve ja vahva minä!
Blogi: www.fitoona.com