Tiina Voipio, Suomen tuotejohtaja ja Timo Harju, Suomen maajohtaja, If. Kuva: Jarmo Perälä

Bisnes

Vakuutuspalveluiden edelläkävijä jo reilut sata vuotta

04.12.2017

Kun muut vakuutusyhtiöt vakuuttivat vuosisadan alussa vain hevosia, kokosi If – silloinen Sampo – muista poiketen kaikki vakuutukset saman katon alle. Edelläkävijä erottuu edukseen myös tämän päivän Suomessa.


Ifillä on pitkät juuret Suomessa, sillä yhtiö perustettiin Sampo-vakuutusyhtiönä jo vuonna 1909. 

– Olimme kummajainen, sillä vakuutusyhtiöt vakuuttivat tuolloin tyypillisesti vain tiettyä vakuutuslajia, kuten hevosia. Olimme ensimmäinen yhtiö, joka tarjosi asiakkaalle kaikki vakuutukset saman katon alta. Myyntimiehemmekin kiersivät muista poiketen ympäri maata tarjoamassa vakuutusturvaa suomalaisille, henkilöasiakkaista vastaava Suomen maajohtaja Timo Harju taustoittaa.

Maailma muuttuu, mutta Ifin ydin on yhä edelleen sama. – Olemme tänäkin päivänä ainoa vakuutusyhtiö Suomessa, joka kokoaa asiakkaan vakuutukset yhden sopimuksen alle. Haluamme, että mahdollisimman moni suomalainen tuntee olonsa turvatuksi ja on oikein vakuutettu, Suomen tuotejohtaja Tiina Voipio lisää.


Suomalainen arvopohja heijastuu asiakkaalle

Analogiaa löytyy myös omistuspohjasta, sillä If on suomalaisen Sampo-konsernin omistama yhtiö. – Olemme täysin kotimainen vakuutusyhtiö, vaikka toimimmekin kaikissa Pohjoismaissa. Juuret ja arvopohjamme ovat suomalaiset, Harju toteaa.

Suomalaiset arvot näkyvät monin eri tavoin. – Korvauspalvelumme on tutkitusti Suomen paras. Se kertoo siitä, että meille on tärkeää lunastaa antamamme lupaukset. Vakaan hinnan strategia takaa asiakkaalle, että antamamme hinta pitää. Samalla se antaa henkilöstöllemme mahdollisuuden tehdä arvojensa mukaista työtä, Voipio tarkentaa.


Suomalainen vakuutusosaaminen on vientituote

Ifin toiminnan maantieteellinen ulottuvuus on vuosikymmenten saatossa laajentunut Suomesta Pohjoismaihin. – Pohjoismaisuus lisää ketteryyttä ja kilpailukykyä, kun voimme tunnistaa tietyssä markkinassa nousevan tarpeen, luoda siihen palvelun ja tarjota sitä nopeasti muille markkinoille. Voimme viedä myös suomalaiseen vakuutusosaamiseen perustuvia innovaatioita naapurimaihin. Asiakasetuohjelmamme on tästä hyvä esimerkki, Harju kertoo.


Digitaalisuus vahvistaa asiantuntijuutta 

If kehittää digitaalisia vakuutuspalveluitaan vahvassa etunojassa ja Voipio kiittelee suomalaisasiakkaiden innokkuutta digitaalisten palveluiden käyttöönotossa – Suomi on If-maiden edelläkävijä digitaalisissa palveluissa: tällä hetkellä verkossa tapahtuvasta myynnistä jopa yli puolet kanavoituu Suomesta.

– Olipa digitaalisten palveluidemme kirjo tulevaisuudessa millainen tahansa, ihmisten kautta syntyvälle asiantuntijuudelle on tarvetta jatkossakin. Näen, että se avaa meidän ihmisillemme mahdollisuuden kehittää omaa osaamistaan vaikkapa digitaalisen palvelukokemuksen syväosaajaksi, Harju toteaa lopuksi.

Teksti: Mia Heiskanen


www.if.fi

If Vahinkovakuutusyhtiö Oy

If on Pohjoismaiden johtava vahinkovakuutusyhtiö, jolla on 3,6 miljoonaa asiakasta Pohjoismaissa ja Baltiassa. If tarjoaa noin 6800 työntekijän voimin täydellisen valikoiman vahinkovakuutuksia ja palveluja niin yksityishenkilöille kuin kansainvälisille teollisuusyrityksillekin.
Yrityksen verkkosivut