– Enstolle vastuullisuus on liiketoiminnan ydintä, sanoo toimitusjohtaja Ari Virtanen.

Bisnes

Ensto luo parempaa elämää sähköllä – vastuullisesti

15.02.2018

– Tulevaisuudessa odottavat suuret haasteet ja mahdollisuudet, sanoo Enston toimitusjohtaja Ari Virtanen.

Kenellekään ei liene yllätys, että tällä hetkellä maapallon resursseja kulutetaan liikaa. Älykkäiden sähköistysratkaisujen kehittämiseen ja valmistukseen erikoistunut Ensto haluaa vaikuttaa osaltaan maapallon tulevaisuuteen.

Yritys onkin tuonut vastuullisuuden kaiken liiketoimintansa keskiöön.

– Siinä ei ole tilaa kompromisseille, se on osa visiotamme, koska meille on tärkeää toimia vastuullisesti ja tehdä mahdollisimman eettisiä ratkaisuja, sanoo Virtanen.

Ensto seisoo sanojensa takana. Sekä yrityksen tuotteet että toimintatapa perustuvat vastuulliseen ajatteluun ja toimintaan. Tärkeintä ovat ihmiset. Ensto haluaa olla yritys, jossa on hyvä tehdä töitä kannustavassa ilmapiirissä. Tyytyväisillä työntekijöillä on myös positiivinen vaikutus asiakasuskollisuuteen.

– Haluamme luoda hyvät työskentelyolosuhteet työntekijöillemme, jotta pystymme tukemaan asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla, Virtanen sanoo.

Enston työympäristö on rakennettu perustuen vastuullisiin ratkaisuihin. Toimistoissa ja tehtailla energiankulutus on mahdollisimman pientä, kierrätys on tehokasta ja autopolitiikka on sähköautoja ja hybridejä suosiva.

– Ajatuksena on kannustaa ja palkita henkilökuntaa vastuullisesta käyttäytymisestä, kertoo Virtanen.

Valmistusprosessin ekologisuus on viety mahdollisimman pitkälle tuotteiden kokonaiskuormituksen vähentämiseksi.


Vastuullisuus ja menestys eivät ole ristiriidassa voitontavoittelun kanssa.


– Olemme miettineet toimintaprosessit ja jakelun siten, että pakkausmateriaalien ja väriaineiden käyttö on viety minimiin. Hankinnoissa puolestaan pyrimme rohkaisemaan toimittajiamme tekemään vastuullisia vaihtoehtoja, Virtanen jatkaa.


Eettisesti eteenpäin

Vastuullisuus näkyy Enstolla liiketoiminnan kasvussa monella myönteisellä tavalla. Enston ydinosaamista ovat älykkäisiin sähköisiin ratkaisuihin keskittyvät tuotteet, jotka parantavat sähköverkkojen, rakennusten ja liikenteen toiminnallisuutta, turvallisuutta ja tehokkuutta. Kestävän kehityksen ajattelumalli ohjailee tulevaisuuden tuotekehitystä.

– Mietimme tulevaisuuden kaupunkeja ja millaista sähkönjakelua, rakentamista ja liikennettä niissä tulee olemaan, Virtanen kertoo.

Terve liiketoimintaympäristö luo asiakkaiden, sidosryhmien ja omistajien arvostusta.

– Vastuullisuus ei ole ristiriidassa menestyksen ja voitontavoittelun kanssa. Ajattelu edellyttää strategista näkemystä siitä, mitä vastuullisuus yritykselle merkitsee, Virtanen sanoo.

Ensto täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Juhlavuoden aikana Ensto tekee yhdessä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa 60 hyvää tekoa paremman elämän ja tulevaisuuden puolesta. Yritys on selkeästi panostanut siihen, millainen toimija se haluaa olla seuraavat vuosikymmenet. Konsernin visio ’parempaa elämää sähköllä’ kertoo jo paljon.

– Olemme aidosti ylpeitä siitä, että teemme korkealaatuisia tuotteita vastuullisesti, Virtanen summaa.

Teksti: Pia Heikkilä


Ensto

  • Vuonna 1958 Ensio Miettisen perustama perheyritys.
  • Suunnittelee ja tarjoaa älykkäitä sähköistysratkaisuja kansainvälisille markkinoille.
  • Pääkonttori Porvoossa.
  • Liikevaihto noin 260 miljoonaa euroa.
  • Työllistää kansainvälisesti noin 1600 henkeä.
  • Paikallisesti läsnä 20 maassa, myyntiä 100 maahan.
  • Päämarkkina-alueet Suomi, muut Pohjoismaat ja EU-maat.


ensto.com

Ensto

Ensto designs and provides smart electrical solutions to improve the safety, functionality, reliability and efficiency of smart grids, buildings and transportation. Ensto, an international technology company and a family business, was founded in 1958 and employs ca. 1,600 passionate professionals in Europe, the USA and Asia. In 2017, we generated turnover of 261 million euros. We believe in a better life with electricity and a more sustainable tomorrow.
Yrityksen verkkosivut
kampanjan etusivulle

Editor Helsinki

Olemme tarinoineet sisältömarkkinoinnin parissa jo vuodesta 2008 lähtien ja vuosi vuodelta se onkin kasvattanut suosiotaan markkinoijien parissa. 

Haluatko oman artikkelisi tai kampanjasi sivustollemme tai painettuun julkaisuun?

Kysy lisää