Kuluttajalle

Julkinen sote-palvelukin voi kulkea taskussa

27.03.2018

Halu toimia lähellä asiakkaita ravistelee Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Essoten terveydenhuollon palvelumalleja. Essote löytyykin jo aika monen kansalaisen taskusta. 


Essoten kehittämän älypuhelimiin ja tabletteihin tarkoitetun palvelujen mobiiliapplikaation voi kuka tahansa ladata maksutta sovelluskaupoista. Sen kautta pääsee näppärästi esimerkiksi Kanta-arkistoon tai tarkastelemaan muita asiakkaalle hyödyllisiä tietoja.

– Olemme aloittaneet muutamalla palvelulla eli asiakas voi ottaa applikaation kautta yhteyttä meidän palveluyksiköihin kiireettömissä asioissa, hakea toimipisteiden ja päivystyksen yhteystietoja. Uudet ominaisuudet lisääntyvät tulevaisuudessa sitä mukaa, kun saamme niitä valmiiksi, kehittämispäällikkö Antti Mäkelä Essoten Kehittämisyksiköstä kertoo.


Asiakaslähtöisyys edellä

Mobiiliapplikaatio on konkreettinen ilmentymä suunnanmuutoksesta, joka Essotessa on ollut jo jonkin aikaa käynnissä. Lähtökohtana on, että kuntayhtymän sosiaali- ja terveyspalveluissa halutaan toimia lähellä asiakkaita uusilla tavoilla.

Lääkärin näkökulmasta julkinen terveydenhuolto on ollut perinteisesti hyvin ammattilaislähtöinen maailma. Mielikuva julkisten palveluiden kankeudesta on ylilääkäri Santeri Seppälän mielestä perusteltu.


– Kun muilla toimialoilla voi asioida sähköisesti 24/7, julkisessa terveyspalvelussa asiakkaan on jonotettava puhelinpalvelussa tiettyyn kellonaikaan tai tultava paikan päälle palveluyksikköön. Olemme halunneet Essotessa tietoisesti ravisuttaa tätä maailmaa ja muuttaa palvelutuotannon suunnan asiakaslähtöiseksi. Se ei tarkoita, että henkilöstömme jalkautuisi potilaiden kotiin, vaan sitä, että otamme digitaalisuuden avulla käyttöön sellaiset palvelumallit ja työkalut, joiden avulla voimme toteuttaa uudenlaista asiakaslähtöisyyttä, ylilääkäri Seppälä selventää.


Ketterää kehitystyötä

Essote on ravisuttanut myös omia organisaatiorakenteitaan. Kuntayhtymä on toiminut noin vuoden verran integroituna organisaationa, jossa perusterveydenhuolto, sosiaalipalvelut ja erikoissairaanhoito on niputettu yhdeksi toiminnalliseksi kokonaisuudeksi.

– Muutoksen myötä nousi yhä vahvemmin esille tarve hyödyntää digitaalisia palveluita julkisen palvelun piirissä ja aloimme pohtia, miten digitalisaatio voitaisiin nivoa osaksi palvelutuotantoamme. Näin syntyi ajatus mobiiliapplikaatiosta ja lähdimme rakentamaan peruskansalaiselle suunnatun sote-applikaation ensimmäistä tuotantoversiota. Olemme vielä oppimispolun alussa eli keräämme nyt käyttäjien kokemuksia ja teemme ketterästi tarvittavat muutokset, Mäkelä kertoo. 


Monitoimijapäivystys ei pompota asiakasta

Ketteryyttä tarvitaan myös palvelutuotannossa. Siksi Essote loi jo pari vuotta sitten palkintoja niittäneen monitoimijaisen päivystysmallin, jossa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä järjestön edustajat toteuttavat yhdessä asiakkaan kiireellisiä päivystyspalveluja.

– Käytännössä se tarkoittaa, että asiakas saa useampaa palvelua yhdestä paikasta tai siirtyy saumattomasti palvelusta toiseen, Seppälä valottaa.

Toimijat on Seppälän mukaan integroitu yhteen paikkaan sillä ajatuksella, että jos ihmisellä on akuutti päivystyksellinen hätä, avun saa yhdestä paikasta – oli sitten kyse terveyteen liittyvästä hätätapauksesta tai muusta elämän kriisistä. Näin palataan jälleen asiakaslähtöisyyden ytimeen eli potilaan ei tarvitse pohtia, mihin päivystysyksikköön hänen tulee ottaa hätätilanteessa ottaa yhteyttä.

Digitalisaatio astuu Mäkelän mukaan kuvioihin siinä vaiheessa, kun aletaan pohtia monitoimijapäivystyksen seuraavia askelmerkkejä.

– Voisivatko tilanteet, joissa ei ole välttämätöntä asioida fyysisesti paikan päällä, hoitua tulevaisuudessa mobiiliapplikaation kautta? Se on relevantti kysymys ja pohdinnan paikka vesistöjen rikkomassa, harvaan asutussa maakunnassa.


Ammattilaissiilot murtuvat asiakkaan parhaaksi

Essote on ottanut monella saralla rohkeita askelia, jotka edellyttävät uuden oppimista myös ammattilaisilta.

– Osaamistakin voidaan tukea digitalisaation avulla esimerkiksi mallintamalla palveluprosesseja ja asiointipolkuja. Kun asiakas ei välttämättä tulekaan enää perinteisiä palveluväyliä myöten, edellyttää se, että palvelua tuottavat ammattilaiset näkevät palveluketjut kokonaisuutena, jotta oikea osaaja on oikeassa paikassa. Uskon kuitenkin, että kun osaamissiilot murtuvat, voi syntyä ammattirajoja rikkovia, hedelmällisiä keskusteluja, jotka synnyttävät jälleen jotain uutta asiakkaan parhaaksi, Seppälä visioi.

Kiinnostuitko? www.essote.fi



Lataa Essote taskuusi!

Voit ladata sovelluksen sovelluskaupoista käyttämällä hakusanaa ”essote”. Ohjelmisto löytyy Google Playn Storesta (Android) ja Apple Storesta (iOS). Windows-puhelimiin applikaatio saadaan myöhemmin.


Teksti: Mia Heiskanen

Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelut – Essote

Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä
Yrityksen verkkosivut
kampanjan etusivulle

Editor Helsinki

Olemme tarinoineet sisältömarkkinoinnin parissa jo vuodesta 2008 lähtien ja vuosi vuodelta se onkin kasvattanut suosiotaan markkinoijien parissa. 

Haluatko oman artikkelisi tai kampanjasi sivustollemme tai painettuun julkaisuun?

Kysy lisää